Keringat Si Tua

Semalam..balik dr Ipoh..aku singgah makan jap kt Restoran Suka Ramai..Gate 1 Putrajaya ngan mR.Cardigan..Tengah duk makan tiba-tiba datang sorang nenek..dengan senyuman ikhlas..suara yang perlahan..lirikan mata yang penuh pengharapan..cukup membuatkan hati aku tersentuh..

Nenek : nak beli kerepek tak?
Aku : (Dlm hati penuh hiba) berapa makcik?
Nenek : RM3.50 satu..
Aku : Bagi satu..nah duitnya..lebihnya makcik simpan yer (tak banyak yg aku hulurkan tapi aku pasti..ianya cukup bernilai baginya)
Nenek : Terima kasih..(dgn senyuman yg tak lekang diukir..)

Dari satu meje..ke satu meja nenek tu bergerak..menghulurkan kerepek yg dijual dgn harapan ada yg membelinya..ada yg beli..ada yg menolak..Mata aku tak lepas tengok nenek tu..sampai selera  makan aku pun terganggu...berair mata aku..dua tiga kali lap ngan tissu takut org perasan....aku kesian tengok dia..
Dalam hati aku berkata2..nenek ni dah makan ker? dia tak ade anak ke yg boleh bantu dia? 
Tak penat ker dia?
Pada pandangan mata aku..dalam usia nya yg mungkin dalam 60-an..bukan tugas dia untuk bekerja.macam ni..Dalam usia yg begitu..dia patut duduk kt rumah..rehat..kalau ada cucu..main dgn cucu..tapi..wallahualam..aku pun tak tahu kenapa dalam usia yang begitu dia masih bekerja..






Semoga nenek tu dimurahkan rezeki dan disenangkan kerjanyer..dan semoga aku menjadi anak yg boleh berjasa dan menjaga orang tua aku bila mereka tua nanti dengan sebaik mungkin..amin...

No comments

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤