Kumpul harta dunia jer ker?

10:18 AM

"eh ko ingat ko hebat sangat ker nk kutuk orang camtu? ko ingat mentang2 ko ada pangkat, ada duit, ada harta..ko boleh dabik dada la..ko ingat ko boleh buat tiang langit ker ngan duit ko?.. Ingat..jadi manusia biar dihormati kerana budi pekerti kita..kerana santun kita..bukan orang hormat sebab kita kaya..sebab kita ada segala-galanya..kalau orang hormat kita sebab tu..ko tahu ker berapa ramai yg depan tunjuk baik..belakang kemain duk kutuk ko?tahu?? tapi kalau org hormat ko sebab perangai baik ko..i'allah org sekeliling ko ikhlas ngan ko..yg penting Allah S.W.T pun sayang ko..Sentiasa bersederhana..jangan terlalu taksub mengejar kekayaan dunia sehingga kekayan iman untuk bekalan akhirat diabaikan..
Cuba pikir ngan otak fikiran yang waras, berapa lama ko leh bertahan ngan harta dunia tu?sampai dalam kubur ko leh bawak ker semua tu? Tak..yang boleh dibawa hingga akhir hayat..hingga ke alam akhirat..hanya Amalan baik kita..dan kalau kita sentiasa baik dgn orang lain..i'allah..mereka akan mendoakan kebaikan kepada kita..

Sebagai manusia, kita  memang tak ada yang sempurna..tapi kita perlu cuba untuk jadi sedikit sempurna..cara dia..jaga diri..jaga perlakuan. jaga kata-kata..yang penting..jaga Iman kita..I'allah kita terhindar dr perkara buruk..Tambah2 pulak di bulan yg sangat2 mulia ni..semua setan kene ikat..ni peluang utk kita muhabasah diri dengan sebenar-benar muhasabah..kenali diri kita sedalam-dalam nya..jgn asyik nak tengok buruk orang jer..
Ader yg  bertanya..katanya bulan ramadhan semua setan kene ikat..tapi nape masih ada kejahatan yg berlaku..kenapa masih ada zina yg berlaku..kenapa masih ada orang membunuh? kenapa..kenapa? 
Sebabnya..betul..setan semua kene ikat..tapi Nafsu kita tak kene ikat..Nafsu kita sentiasa bersama kita.
Kalau nafsu nak buat benda jahat..jahat la jadiknya..kalau nafsu nak buat benda baik..baik la jadinya..semua nya bergantung pada Iman dalam diri kita..kuat ker tak..atau sekali jentik dah goyang..
Allah tu Maha Adil..Maha Mengasihi..Maha Penyayang..Maha Mengetahui..Sayangi Allah dengan cara kita mengikuti semua suruhannya..dan meningglkan segala larangannya..
I'allah selamat Dunia Akhirat...

~Saling Ingat-Mengingati~

p/s ~ Berpuasa itu wajib..Solat juga Wajib..Jgn hanya berpuasa tapi Solat diabaikan..tak der gunanya seharian kita pose kalau tak solat..buat penat jer..


You Might Also Like

2 Adam Hawa Comel

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤

Follow me on IG !

Like us on Facebook