Hari itu Haram

Assalamualaikum & Happy Monday Lalink !



Esok 14 feb 2012 .. ada sambutan apa ? ya , Valentine's Day . .. utk yg beragama Islam .. tolong la jangan rosakkan minda  dengan benda-benda mengarut & kompem haram disisi agama kita untuk menyambutnya ni . cuba baca balik kisah di sebalik sambutan 14 feb ni !

*****
Perkataan 'Valentine' diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan 'Ratu Isabella' dari sepanyol iaitu 'Saint Valentine'.

Jasa beliau menumpaskan kerajaan Islam di Cordova pada tanggal 14Feb, 270 M.
Begitu bermakna pada 'Ratu Isabella', sehingga beliau(Valentine) di anggap sebagai kekasih kepada rakyatnya sendiri. Jesteru itu, 14Feb disambut tiap2 tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dan menamakan hari tersebut sebagai 'Hari Valentine'.

*****
                                                                       
         
So, bila baca sejarah valentine ni .. sanggup lagi ke kita nak sambutnya ? kalau ada yang menyambutnya .. seolah-olah kita mempersendakan agama sendiri . mengagungkan apa yang valentine dah buat pada Islam dulu !

Apa kata kita ikut cadangan yg nak dibuat oleh Menteri Besar Kelantan .. Hari Valentine's .. tukar kepada hari sambutan suami isteri .. elok jugak kan .

Jangan lusa .. masuk paper kat sini kene tangkap khalwat .. kat sana ditahan sebab berdua2an kat mana-mana utk sambut 'Hari Kekasih' nih . mintak dijauhkan . 



*ambil pics ni kat fb .


Pssst ~ kalau betul nak berkasih sayang pun .. tak payah nak tunggu 14 Feb kan .. berkasih sayang di dunia ni dgn mak , ayah , suami , keluarga .. itu lebih baik :)
pakwe , makwe ? ermm boleh . tapi jangan lebih-lebih sampai tercalar maruah . Nak lebih-lebih , tggu kawen dulu baru boleh berkasih sayang . tak de yang nak larang , nak fitnah , nak tangkap .



5 comments

  1. cara2 nak menjatuhkan org islam... tak perlu nak tunggu 14 feb baru nak berkasih sayang...

    ReplyDelete
  2. betul tu akak.. xleh sambut pun.. =.=

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤