Hindari Maksiat dengan bersyukur


Assalamualaikum .


Hairan kan , kenapa ada manusia yang masih tak bersyukur dengan nikmat yang Allah SWT 
dah bagi  . 

Ada mata , digunakan untuk melihat maksiat 
Ada tangan , diguna untuk melakukan maksiat
Ada mulut , digunakan untuk bercakap mengenai maksiat 
Ada kaki , digunakan untuk ke jalan maksiat
Ada hati , hanya diniatkan untuk maksiat .

kenapa ?
kenapa tidak bersyukur ? sungguh besar nikmat Allah tu .

Maksiat , bila sebut maksiat bukan hanya bermaksud - berdua-duaan antara bukan muhrim , melakukan zina . Tidak , maksudnya bukan setakat itu .

Maksudnya adalah perbuatan yang menyebabkan dosa , penderhakaan , tidak taat atau melawan . derhaka kepada siapa ? sudah pastinya kepada ALLAH SWT . Jadi , segala bentuk perbuatan menentang , tidak taat kepadaNYA - itu dipanggil MAKSIAT . faham kan maksudnya .

Jadi , dah berapa banyak maksiat yang kita dah buat ? Tanpa sedar . 
Sentiasa perbaiki diri dan bersihkan niat hati agar kita terhindar dari melakukan kemaksiatan dan salah satu caranya ada dengan sentiasa BERSYUKUR . Bila kita bersyukur , hati akan ingat Allah SWT , ingat nikmatnya . Bila kita ingat Allah, Allah pun akan ingat kita :)

Firman ALLAH SWT bermaksud :
 “ Maka ingatlah kepadaKu, Aku akan ingat kepadamu. “ ( Surah Al Baqarah : 152 )

Tapi , jangan Ingat Allah waktu susah je , Ingat la DIA selagi nadi berdenyut , sebab sebagai hamba , kita tidak boleh sesekali melupakan pencipta :)
Allahuakbar .



Entry ni ditulis bukan semata-mata untuk bacaan/renungan kamu yang sudi membacanya tapi jugak untuk ingatan diri aku sendiri :)





10 comments

  1. banyak nikmat yang DIA berikan sering dilupai...
    Terima kasih mengingatkan diri yg alpa>>>

    ReplyDelete
  2. perkongsian yang baik,thanks...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum fiza...menarik entry n sesama kita saling ingat mengingati dir kita...

    ReplyDelete
  4. ye, time kasih mengingatkan diri saya juga :')

    ReplyDelete
  5. kadang2 kita alpa.. bila kita diingatkan insyallah akan terbuka hati.. gud sharing sis.. :))

    ReplyDelete
  6. maksiat sekarang dimana-mana ..sukar nak dibendung...

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤