Rejab antara bulan haram dalam Islam

12:02 AM


Assalamualaikum .


Hari ni 22 Mei 2012 , bersamaan dgn 1 Rejab 1433h kan . Banyak kelebihan dan
kemuliaan bulan ni .

Mulakan dengan doa 





 banyakkan membaca istighfar 



Bulan Rejab adalah antara empat bulan yang haram didalam Islam . 
Haram disini bermaksud-

Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” 
(QS At-Taubah: 36)

4 Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. 
Umat Islam dilarang berperang dalam bulan-bulan ini kecuali jika mereka diugut. Sumber 


Selain tu , Sunat jika kita berpuasa dalam bulan-bulan haram ini :) jadi sape-sape yang belum ganti pose tu , jom settlekan cepat :)

Selamat menyambut Bulan Rejab dan sama-sama kita pertingkatkan Iman dan jauhi kemurkaan ALLAH SWT .

sumber picca : fb





You Might Also Like

26 Adam Hawa Comel

  1. sebut pasal ganti puasa...nur tinggal sehari je lagi...
    dengar mcm mudahkan... tapi dugaannyaa..!

    ALLAH je yg tahu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi , sehari je lagi nur .. kuat kuat :)

      Delete
  2. oh ingatkan haram apa tadi suspen2 hi tq..

    ReplyDelete
  3. tq for sharing, kak...jom kita sma2 posa...=)

    ReplyDelete
  4. sungguh byk klbihan bulan rejab ni.. moga kita semua dpt keberkaytan drnya..

    ReplyDelete
  5. salam....tq follow blog awe...dan tq juga utk info berguna ni :)

    ReplyDelete
  6. plan jugak nak pose sunat..sebab pose ganti da hbs lame..hehe

    ReplyDelete
  7. jom pakat2 berpose di bulan rejab ni..

    ReplyDelete
  8. huhuhu... kak sy belum habis gantikan puasa lagi... pejam celik... pejam celik tak terasa tinggal 2 bulan lagi nak ramadhan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat ganti ! hihihi .. a'ahh masz .. dah nak raya . opss .. hihi

      Delete
  9. Alamak rini xpuase lg. Sok plak la

    ReplyDelete
  10. Ty learn something new. Tapi still semalam tertido terbongkang.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) .. smlm tido awal kan ? akk lepas i'sya terus tido :p

      Delete
  11. Replies
    1. ehh wawa, lulu singgah sini la .. thx dear :p

      Delete
  12. assalamualaikum fiza...menarik ni jom kita semua ganti pose2 yg belum diganti lagi tu...:)

    ReplyDelete
  13. KALAU TAK SILAP, BULAN REJAB JUGA DIKENALI SEBAGAI BULAN ALLAH.. SELAMAT MENYAMBUT BULAN REJAB.. :)

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤

Follow me on IG !

Like us on Facebook