Antara Kopiah dan Tudung

10:25 AM


Assalamualaikum .


Seorang sahabat tidak lekang dengan kopiahnya sejak bermula Ramadhan hinggalah ke hari ini , Alhamdullilah . itu sunat . tak buat tak dosa, buat dapat pahala .Tak salah dan tak berdosa pun lelaki pakai kopiah/songkok pada bila-bila masa dia suka .

tapi ,

ada yang menegur , 'eleh , time puasa je kot ko pakai kopiah , kalau hari biasa , tak de nya . Kalau macam tu , sama macam sesetengah perempuan la , bulan puasa pakai tudung , bulan-bulan biasa freehair .

Setahu aku la ,

Bertudung , menutup rambut/aurat bagi perempuan ialah WAJIB .Wajib bermaksud kalau buat dapat pahala , kalau tak buat dapat DOSA .  mana boleh nak suka-suka kalau rasa nak pakai , pakai , kalau rasa tak nak pakai . campak tepi . dan mana boleh nak samakan dengan lelaki yang pakai kopiah . 


Semua orang islam pun tahu tu kan :) Jadi tak elok kalau kita nak pertikaikan . Ya aku , tahu , mungkin dia maksudkan pakai tudung time pose sebab nak hormati bulan puasa , tp yang tak bestnya , tak perlu kot nak samakan hukum lelaki pakai kopiah dengan perempuan yang wajib pakai tudung .


wallahualam



You Might Also Like

4 Adam Hawa Comel

  1. Tak perlu tipu nak hormat sangat aih kalau tak ikhlas bertudung terus. Ty sungguh speechless.

    ReplyDelete
  2. hihihi..macam-macam manusia ni...ada sahaja yang ingin diperkatakan dan dipertikaikan...

    ReplyDelete
  3. yang wajib perlulah kita laksanakan.. tapi xperlulah nak samakan dgn sesiapa.. perbaiki diri dulu yg pentingkan..

    ReplyDelete
  4. betul tu kak... mana boleh samakan tudung dan kopiah...
    bertudung tu sbb kita nak menutup aurat... dan menutup aurat tu wajib...

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤

Follow me on IG !

Like us on Facebook