Inai


Assalamualaikum .


Inai lagi . 

Aku tak tahu la kenapa aku suka sangat pakai inai ni . Bukan aku je , adik-adik aku pun suka . Di mata aku , nampak cantik bila ada merah-merah kat kuku tu :) 
Inai ni boleh dibawa sembahyang ye .
Kalau ikutkan hati nak je aku pakai cam orang kawen tu , pakai sampai kat jari , tapi kang orang cakap pengantin baru pulak :p


 Pakai sampai dia kering ,pastu basuh .


Inai yang aku guna ni memang pekat hasil dia . Merah menyala , dan kalau nak lagi cantik kan , lepas je pakai inai , g buat Manicure . Memang cantik sangat hasil dia nanti :)


Ni hasilnya :) , ni tak manicure lagi .


Kalau kat Kampung , boleh cari Inai daun tu . Tapi kat sini , mana la nak cari pokok inai ni kan .  
Kalau di beri pilihan , aku lebih suka inai daun , sebab warna dia lebih tahan lama . Bau pun best:) Bau daun kan . 
Dulu penah skali aku tumbuk inai daun guna lesung batu nenek aku kat kampung , punya la semangat duk menumbuk sampai terbelah dua lesung tu . hihi , nasib baik la tak kena marah dengan nenek  :p 

Haa , petua kalau nak bagi Inai daun ni merah bila dipakai , Masa duk tumbuk tu , campurkan sedikit arang , dengan nasi (untuk lekatkan dia) . Pastu pilih daun yang dah tua , yang ada bintik-bintik hitam tu . Aku buat camni memang jadi merah , cantik :)


Musim Raya nanti ramai orang kawen kan , balik kampung mesti dah tinggal batang inai je , daunnya dah habis . hihi . Tapi ada lagi ke yang pakai Inai daun ni ek ?



13 comments

  1. pka ngan mak pka pon suka pakai inai. kat umah kitorang ada pokok inai tauu. so selalu je tumbuk menumbuk inai ni. hehe ;))

    ReplyDelete
  2. MAY TAK SUKE PAKAI INAI..ARI TU MMG PKI INAI NAK KAWEN..BILE PAKAI TU NMPK LA SERINYE...RASA KALI TERAKHIR PAKAI DENGAN KERAP MASA ZMN SEK REN..SEPUPU RMI KAWEN..SEBOK NAK BERINAI JUGAK...TP KLU SY NAK PKI INAI,MMG AKN PKI MCM PENGANTIN...TAK SUKE PKI KAT KUKU JE..MASA NIKAH ARI TU,MAK BIDAN YG PKI KAN INAI KAT KAKI PENING..SBB SLL ORG NAK PKI KAT KUKU KAKI JE..SY NAK PAKAI PENUH KELILING KAKI..HEHE....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe , mmg nampak lagi cantik kalau pakai penuh kt jari .. :)

      Delete
  3. tak salah dya tumbuk inai dgn gambir kan? bgi nampak merah..hihi..dya xsuka pakai inai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa , betul2 .. campu skali ngan gambir . lupa pulak :p

      Delete
  4. same with me, tapi sekarang lebih mudah pakai yg dah siap je. tapi, tak tahan lama sangat la. :(

    ReplyDelete
  5. kecik2 dulu, kalau raya je mmg wajib pakai inai, bila dah besa ni, jarang beno pakai dah..

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤