Hari 19 l 1 Resepi Kegemaran

4:40 PM


Assalamualaikum .


#CABARAN30HARI


AYAM PAPRIK ALA THAI


Bahan-bahan

Ayam ( goreng sikit, jangan garing sgt)
Kacang panjang
Tomato (dibelah 4)
lobak merah (dipotong panjang)- kali ni tak letak sbb tak de stok :p
daun limau purut

BAHAN A ( DIKISAR )

bawang merah - 4 biji
bawang putih - 3 Ulas
halia - lebih kurang 3 cm
lada merah - 4 biji
Cili padi - 5 biji ( Kalau nak lagi pedas, letak byk lagi)
serai - 2 batang (serai ketuk je, tak yah kisar)

CARA-CARA 

1. Tumis bahan A sehingga naik bau , bila dah nampak garing sikit, Masukkan air sedikit , bila nampak mendidih , masukkan ayam . ( Ayam tu aku goreng dulu sikit, tapi jgn garing sgt) . 
2. Kacau sampai semua bahan melekat dekat ayam . Lepas tu , masukkan kacang panjang, tomato, lobak merah dan daun limau purut . Dalam masa yang sama masukkan garam dengan serbuk perasa . 
Ingat! jangan sampai kering tahu, nanti tak de kuah pulak .
3. Oke SIAP! dah boleh makan bersama nasi panas-panas :)


Untuk lihat hasilnya, KLIK  =) 


Resepi ni merupakan salah satu menu kegemaran fiza bila masak di rumah . Sangat senang dan sedap! try lah :p



You Might Also Like

0 Adam Hawa Comel

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤

Follow me on IG !

Like us on Facebook