Monday, March 12, 2012

Al-Fatihah

Assalamualaikum .


Al-Fatihah ..



Terkejut jugak dengar berita pasal Adik Dirang yang hilang 1 Mac ari tu . Sedih tgk mak arwah menangis , meraung dalam berita tadi bila tahu keputusan DNA tu mmg milik anaknya .
Semoga Allah SWT memberi kekuatan kepada keluarga arwah Adik Dirang dalam menerima takdir ni .

Syurga tempatmu ..
Semoga bahagia disana ..






Wednesday, March 7, 2012

Pengintip Bo***

Assalamualaikum .

hi lalink !

Semalam . ye , baru semalam kejadian ni berlaku . oh .. tak sangka sungguh macam ni punya manusia pun ada dan sanggup nak gadai nyawa untuk .. MENGINTIP ORG MANDI ! 
WTHamter lah wehhhh !

Meh aku xplain dulu kedudukan bilik air rumah aku tu macam mana ek .

Rumah aku apartment , tingkap 6 . Bilik air tu berada ditengah antara dua bilik . bilik paling hujung ada beranda , tapi tak boleh keluar kat beranda tu sebab tingkap bilik ada grill dan sebelah bilik hujung tu , tangga untuk kegunaan waktu kecemasan atau time lift rosak . 

Yang aku macam tak sangka sangat , sanggup orang tu gadai nyawa panjat penghadang tangga tu semata-mata nak menghendap . kalau la tersilap langkah . boleh jatuh , mati terus .tinggi weh . tingkap 6 .

Adik aku perasan ada orang nk ngintip sebab masa dia nak mandi tu , dia perasan macam ada orang cuba nak alihkan sesuatu kat tingkap bilik air , Tingkap tu memang tinggi oke . Bila dah terperasan macam tu , adik aku lari la masuk bilik dia . bilik dia bilik tengah . so dari bilik dia pun memang boleh nampak la tangga tu . Bila dia intai . SAH . memang ternampak sorang lelaki pakai baju biru tengah berlari turun dari tangga . Adik aku nampak muka dia . masa adik aku intai tu , mata lelaki tu betul2 sedang tengok bilik adik aku .OMGod.

aku pegi bilik hujung nak cari-cari klu , pastu aku perasan satu besi grill tingkap bilik hujung ( bilik tu kosong ) tercabut sebelah , dan ada kesan jari kaki kat atas besi beranda . besi beranda tu .. kecik jer . kalau silap langkah boleh jatuh tahu tak . ishhh . manusia-gila-paling bodoh.

Tapi yang buat aku betul-betul pasti lelaki tu tak kan nampak apa-apa sebab kedudukan tingkap yang tinggi dan memang mustahil untuk dia boleh melihat kat dalam bilik air . tambahan pulak tingkap tu sikit jer terbukak . kira Alhamdullilah jugak la adik aku cepat perasan ada org cuba nak intip tu .

So , kpd kawan-kawan .. berhati-hati la . ingatkan stail mengendap ni ada kat rumah-rumah atas tanah jer . ni rumah apartmen pun ada . memang betul-betul tak tercapai dek akalku .


Aku doakan moga-moga Manusia yang buat keje ni bertaubat dan semoga terbuka hatinya agar tak ulangi apa yang dia buat tu . Amin .




Monday, March 5, 2012

2012 - Tahun Melawat Kelantan

Assalamualaikum .

hi lalink !

Tahun ni, tahun 2012 ialah tahun Melawat Kelantan kan =) so aku buat entry khas memperkenalkan beberapa tempat menarik dan selalu dikunjungi di negeri tercinta aku ni ^_~ .

Tempat Shopping :)

1. PASAR SITI KHADIJAH 
Lokasi : Kota Bharu
Nama asal Pasar ni sebenarnya Pasar Besar Buluh Kubu , pastu ditukar namanya oleh Menteri Besar Kelantan . Dinamakan dengan nama 'Pasar Siti Khadijah' kerana  sempena nama isteri pertama Nabi Muhammad yang merupakan seorang ahli perniagaan. Sesuai dengan namanya , penjaja di pasar ni kebanyakkannya adalah wanita :) Pelbagai barangan makanan , sayuran segar , kraftangan ada dijual kat dalam pasar ni :) Bila tiba waktu solat , perniagaan akan dihentikan lebih kurang 15 minit bagi memberi laluan peniaga dan pengunjung menunaikan solat :)


2. PASAR WAKAF CHE YEH
Lokasi : 7km dari Bandar Kota Bharu
Hahhh .. Wakaf Che Yeh ni aku suka pegi kalau balik Kelantan . Macam-macam barang ada jual kat sini oke . Baju , kain sepasang , pelbagai jenis tudung , permaidani , bantal kekabu , kasut , barang bundle.. eh semua lah ! yang bestnya , Wakaf Che Yeh ni beroperasi 24 jam . cuma kalau nak lagi meriah kene pagi malam .. lagi lewat malam , lagi meriah . Tapi peniaga takkan buat urusan berjual-beli kalau time tgh azan , waktu solat selama 15 minit :) 

3. PASAR TOK BALI
Lokasi : Pasir Puteh
Kalau korang nak dapatkan ikan yang segar terus dari laut , yang mana ikan tengah menggelupur lagi kat jaring nelayan , boleh pegi beli kat sini . Kat sini meriah pada waktu lepas Asar sampai la ke malam .. Keropok pun banyak kat sini =) Jangan pegi waktu pagi ye . sebab kalau pagi .. sayur je banyak kt sini .

4. PASAR RANTAU PANJANG 
Lokasi : Rantau Panjang , Utara Kelantan - sempadan antara Malaysia-Thailand
Dekat Rantau Panjang ni banyak barangan cenderahati dijual .Pakaian dan cadar pun banyak kat sini . kalau bakal-bakal pengantin nak shopping , boleh la pegi sini . Banyak pilihan cenderamata utk majlis perkahwinan ada kat sini . Rantau Panjang di jugak merupakan Zon Bebas Cukai .

5. BAZAR KOTA BHARU
Lokasi : Bandar Kota Bharu
Terletak dekat dengan KB MALL , barangan yang ada kat sini ialah Batik , hiasan dalaman, pakaian , kain ela, kraftangan dan baaannyakk lagi :)


Pantai :)

1. PANTAI CAHAYA BULAN (PCB)
Lokasi : Lebih kurang 10km dari Bandar Kota Bharu .


Masa zaman British dulu pantai ni dikenali dengan nama pantai Cinta Berahi . uh .. tapi nama tu macam tak sesuai so ditukar la jadi PCB :) 
PCB memang best ! kat pantai ni jugak aku selalu pegi kalau balik Kelantan :) Untuk sampai kat PCB ni , kita akan melalui perkampungan melayu tradisional , yang mana disini terdapatnya kawasan percetakan batik , penenunan songket dan sepanjang jalan tu .. banyak kedai-kedai yang menjual pelbagai jenis batik .



2. PANTAI SRI TUJUH
Lokasi : Tumpat

3. PANTAI BISIKAN BAYU @ PANTAI DALAM RHU
Lokasi : Pasir Putih - lebih kurang 50km dari Kota Bahru

4. PANTAI SABAK
Lokasi : 15km dari Bandar Kota Bharu

5. PANTAI IRAMA
Lokasi : Bachok 

6. PANTAI TOK BALI
Lokasi : Pasir Puteh


Air Terjun :)

1.JERAM LINANG@LENANG
Lokasi : Hutan Simpan Ulu Sat , Jajahan Machang

2. JERAM PASU
Lokasi : Pasir Puteh

3. LATA REK 
Lokasi : Kg.Laloh , 30km dari Kuala Krai .


hihihi Mummy aku penah kene gigit dengan ikan buntal masa mandi kat sini masa aku kecik-kecik dulu :p  
Memang best sangat kalau berkelah kat sini . Sekarang tempat ni dah makin membangun dan terjaga . Kalau korang dari KL melalui jalan Gua Musang-Kuala Krai , boleh la singgah bersantai hilangkan penat kat sini :p


4. HUTAN LIPUR BUKIT BAKAR
Lokasi : Machang



Tempat-tempat lain lagi yang menarik ialah :

GUNUNG STONG - Dabong

MINI ZOO - Kuala Krai

TAMAN NEGARA KUALA KOH - Gua Musang

TASIK PERGAU - Jeli


-gambar semua hasil carian google-

So , teringin tak nak pegi Kelantan ? hihihi . alaa banyak lagi sebenarnya tempat menarik kat Kelantan ni , Tapi beberapa tempat ni jer yang mampu aku kongsikan kat sini :p


psstt - Tetiba teringin nak pegi Tasik Pergau . err .. hihihi :)