Friday, May 10, 2019

Tips Elakkan Rasa Pedih Perut Ketika Berpuasa

Assalamualaikum .

Hello =)

Salam Ramadhan ke-5 korang! macam mana puasa tahun ni? ok ke? Harap semua OK la kan. Pengalaman puasa fiza sama je macam tahun lepas berpuasa dan menyusukan anak. Cuma tahun ni fiza ada azam kalau boleh nak elakkan daripada terlalu obsess sangat dengan makanan ketika sahur dan berbuka sebab sebelum ni risau takut susu badan kurang dan takut kena gastrik. Fiza bab gastrik ni yang tak boleh bawak bincang ni, sekali kena memang ke Hospital terus. Sebab tu tahun ni fiza amalkan beberapa petua dan buat persedian sebaiknya untuk nak kawal dari makan melampau dan sekaligus dapat kurangkan pedih perut sampai jadi gastrik.

Persediaan awal yang fiza buat sehari sebelum puasa ialah dengan standby siap-siap Lazz Susu Kambing. Untuk fiza, ini ialah minuman WAJIB setiap kali nak berpuasa! Sekarang nak beli Lazz ni senang je, macam fiza hari tu beli melalui agent je. Deal siap-siap waktu penghantaran dan terus agent hantar ke rumah tanpa sebarang caj penghantaran pun.



Alhamdulillah dengan Lazz Susu Kambing ni, fiza takde lagi kena gastrik sepanjang berpuasa dan badan pun kekal bertenaga. Sebagai ibu yang masih menyusukan anak dan dalam masa yang sama bekerja, fiza perlu pastikan badan sentiasa cergas untuk jalankan rutin harian walaupun berpuasa.


Petua Kurangkan Rasa Pedih Perut Dan Elakkan Gastrik


Ada beberapa petua yang fiza baca di Lazz Susu Kambing yang boleh diamalkan untuk mengelakkan gastrik dan  mengurangkan rasa pedih perut sebab perut kosong semasa berpuasa ni, antaranya ialah

1. Jangan amalkan bersahur pada waktu malam. Ramai yang buat ni kan terutama orang bujang. Sebelum tido, makan siap-siap konon untuk sahur terus. Bila tiba waktu sahur dah tak bangun. Cara ni salah tau! Sebetulnya, bersahur pada waktu menjelang imsak dan makan secukupnya ketika sahur bukan hanya minum air kosong.

2. Gastrik ni juga akan menyerang kalau kita makan terlalu banyak dan kenyang melampau. Waktu berbuka tu jangan berlebihan makan, bila kita terlalu kenyang akan menyebabkan kita cepat lapar. Ini menyebabkan asid dalam perut merembes lebih cepat sehingga mengakibatkan gastrik. Jadi, bersederhanalah ketika berbuka =)

3. Elakkan tidur selepas makan berbuka dan sebaiknya tunggu 2-3 jam dulu barulah tidur. Sebab tu sepanjang berpuasa ni kita disunatkan untuk solat terawikh sebab pergerakan dalam solat tu akan mengaktifkan penghadaman kita .

4. Kalau boleh elakkan makanan yang berasid tinggi, berlemak dan bergas. Contohnya seperti cuka, limau, makanan dalam tin, soya, kopi, kacang, pulut dan yang sewaktu denganya. Kurangkan juga makanan yang berempah dan pedas. Sebaiknya banyakkan makanan yang berasaskan sup, rebus, gril dan kukus.

5. waktu sahur, pilih makanan yang serat tinggi dan mempunyai gizi yang lengkap seperti susu kambing dan oat atau barli. Makanan ni mampu buat kita kenyang lama sehingga 7-8 jam berbanding nasi yang hanya akan mengenyangkan perut dalam tempoh 5-6 jam sahaja.


Petua mudah yang boleh kita semua buat. Untuk sahur korang ambil je Lazz Susu Kambing ni dengan oats . kalau kebetulan takde oats, minum je susu ni dan makan kurma dalam 3 biji. Itu menu sahur paling simple tapi memberi banyak kebaikan pada badan yang boleh kita ambil.



Pilihan fiza selalunya memang Kurma dan Choco sebab ianya juga milkbooster untuk ibu menyusu. Harga sekotak RM45 sahaja. Nak beli kat mana? boleh klik je link kat bawah ni ya.

INFO LANJUT :

Instagram : lazzsusukambinghq
Website / Pembelian Melalui Agent : http://lazzdelivery.com/
Telefon : 1-800-88-5299



1 comment:

  1. feveret saya juga, susu kurma. dan tambahan sumber protein cinch shake/ESP/Mealshakes ^_^

    ReplyDelete

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤